Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2018

Μητρώο Πολιτών: Τι αλλάζει, τι αφορά, πότε μπαίνει σε λειτουργία



Το νέο πληροφοριακό σύστημα εθνικής εμβέλειας θα συνδέει online 1.036 υπηρεσίες Ληξιαρχείου
«Ευέλικτη και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση», «αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας», «άμεση εξυπηρέτηση του πολίτη», «απλούστευση και επιτάχυνση διαδικασιών στη λειτουργία του κράτους». Έννοιες που ακούγονται εδώ και δεκαετίες ως προεκλογικές υποσχέσεις, αρχίζουν να αποκτούν υπόσταση με το Μητρώο Πολιτών, που τίθεται σε λειτουργία από τη Δευτέρα 22 Ιανουαρίου.

Το νέο πληροφοριακό σύστημα εθνικής εμβέλειας του υπουργείου Εσωτερικών, θα συνδέει online 1.036 υπηρεσίες Ληξιαρχείου και 325 υπηρεσίες Δημοτολογίου, καθώς και το Ειδικό Ληξιαρχείο Αθηνών και θα αποτελεί την κεντρική βάση δεδομένων, στην οποία εντάσσεται το σύνολο των στοιχείων που αφορούν στις ληξιαρχικές πράξεις των Ελλήνων πολιτών. Χάρη σε αυτό, οι συναλλασσόμενοι θα απαλλαχθούν από την ταλαιπωρία να προσκομίζουν από υπηρεσία σε υπηρεσία αποσπάσματα ληξιαρχείου και πιστοποιητικά δημοτολογίου (πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης και αποσπάσματα ληξιαρχικών πράξεων γέννησης, γάμου και θανάτου), καθώς τα ληξιαρχικά γεγονότα του καθενός θα διατίθεται ηλεκτρονικά στους αντίστοιχους φορείς μέσω ασφαλούς ηλεκτρονικής διασύνδεσης.

Όπως ανέφερε στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο γενικός διευθυντής Εσωτερικών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του υπουργείου Εσωτερικών Θεόδωρος Οικονόμου, πλέον, το Μητρώο Πολιτών επιτρέπει την αυτόματη αποστολή των δεδομένων ληξιαρχικών πράξεων, κατά τη δήλωσή τους, στο αντίστοιχο δημοτολόγιο και τη διεκπεραίωσή τους με μια κίνηση, εξοικονομώντας χρόνο τόσο από τον πολίτη όσο και σημαντικό φόρτο εργασίας από τον υπάλληλο του δημοτολογίου που αναγκαζόταν να επαναλάβει την ίδια διαδικασία από την αρχή.

Εάν π.χ. παντρευτεί ένας δημότης Αθηναίων στο Ηράκλειο Κρήτης, αρκεί να δηλώσει τον γάμο στο ληξιαρχείο Ηρακλείου και δεν θα χρειαστεί να πάει τη ληξιαρχική πράξη στην Αθήνα για να ενημερωθεί η οικογενειακή σου μερίδα, καθώς η μεταβολή θα αποσταλεί αυτόματα μέσω του συστήματος.

Πάνω σε αυτό το σύστημα θα υποστηρίζονται και άλλες λειτουργίες που παρέχονται από τη δημόσια διοίκηση, όπως είναι η έκδοση ταυτοτήτων και διαβατηρίου, η έκδοση ΑΜΚΑ, τα πιστοποιητικά για εγγραφή των μαθητών στο σχολείο, ενώ το όφελος θα αυξάνεται όσο περισσότεροι φορείς του Δημόσιου θα εντάσσονται λειτουργικά στο νέο σύστημα. Από τις 22 του μηνός άμεση πρόσβαση στα δεδομένα του Μητρώου θα έχουν τα ΚΕΠ, η Ελληνική Αστυνομία, το υπουργείο Παιδείας, ο Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), ο ΟΓΑ και το υπουργείο Εξωτερικών. Παράλληλα, «ημιαυτόματη» πρόσβαση θα έχουν τα υπουργεία Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας, η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ), η ΕΛΣΤΑΤ και το ΚΕΕΛΠΝΟ, ενώ σχετικό ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει και άλλοι φορείς του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα.

«Το έργο άρχισε με την ψηφιοποίηση όλων των ληξιαρχικών τόμων από το 1930 έως και σήμερα, ενώ παρασχέθηκε ο κατάλληλος εξοπλισμός σε όλες τις υπηρεσίες ληξιαρχείου και δημοτολογίου, ώστε να μπορούν να συνδέονται σε πραγματικό χρόνο με την κεντρική βάση δεδομένων. Αυτό μας δίνει την ευκαιρία για πραγματική εκκαθάριση των δεδομένων των πολιτών, τόσο από λάθη που πραγματοποιήθηκαν στο παρελθόν κατά την καταχώριση των δεδομένων όσο και από τις διπλοεγγραφές», τόνισε στο Πρακτορείο ο διευθυντής Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του υπουργείου Εσωτερικών, Άγγελος Κουλός.

Η πληροφορία που είναι αποθηκευμένη στο Μητρώο Πολιτών είναι αυθεντική, έχει δηλαδή αποδεικτική αξία και έτσι δεν χρειάζεται κάποιος να την εκτυπώσει και να βάλει σφραγίδα – υπογραφή, ανέφεραν οι σύμβουλοι του υπουργείου Μύρωνας Γουρλής και Γιάννης Σαρρής, οι οποίοι πρόσθεσαν ότι στόχος είναι η σταδιακή κατάργηση των πιστοποιητικών κάνοντας πράξη την δέσμευση για κατάργηση του χαρτιού στις συναλλαγές με το Δημόσιο.

Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ 2014-2020, τον συντονισμό του οποίου είχε το υπουργείο Εσωτερικών ως κύριος του έργου και τη διαχείρισή του η Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε..

Να σημειωθεί ότι η εκπαίδευση των περίπου 3.000 χρηστών του συστήματος (οι υπάλληλοι των δημοτολογίων και των ληξιαρχείων) πραγματοποιήθηκε με σχεδόν μηδενικό κόστος από ομάδα εργασίας του υπουργείου, αξιοποιώντας τη δυνατότητα τηλεεκπαίδευσης που παρέχει το δίκτυο για τους φορείς του Δημοσίου «Σύζευξις», παρά τον αρχικό σχεδιασμό με εκπαίδευση από ανάδοχο έργου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου