Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013

Εως 1,99 ευρώ/λίτρο η αμόλυβδη(!) και... συνεχίζει.

Στα υψηλότερα ιστορικά επίπεδα τιμών έχει φθάσει αυτές τις ημέρες η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, επιβαρύνοντας σοβαρά τις μετακινήσεις των πολιτών, τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και την οικονομική δραστηριότητα. 

 Με μέση τιμή αμόλυβδης στο 1,771 ευρώ ανά λίτρο, οι καταναλωτές έχουν επιστρέψει στο κλίμα των ημερών του Αυγούστου 2012, όταν οι λιανικές τιμές των... καυσίμων σημείωναν τις πιο υψηλές τιμές τους στην Ελλάδα.
Ως αποτέλεσμα, η κατανάλωση υποχωρεί σταθερά κατά 15%, όπως υποστηρίζουν από την Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος.

Τις ημέρες του Αυγούστου 2012 οι Ελληνες καταναλωτές αντιμετώπιζαν τιμές αμόλυβδης που έφθαναν τα 1,80 ευρώ ανά λίτρο και σε ορισμένες περιπτώσεις, σε νησιά, ξεπερνούσαν και τα 2 ευρώ το λίτρο. Τώρα η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης που δίνουν από το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης είναι στα 1,771 ευρώ ανά λίτρο.

Οι ανώτερες τιμές, αντίστοιχα, εντοπίζονται στα νησιά που υπάγονται στη Νομαρχία Πειραιά (1,995 ευρώ το λίτρο) και ακολούθως στις Κυκλάδες (1,96 ευρώ), την Κεφαλονιά (1,97 ευρώ) και την Κρήτη (1,95 ευρώ το λίτρο).

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος Μιχάλη Κιούση, η κατανάλωση αμόλυβδης βενζίνης έχει υποχωρήσει σωρευτικά κατά 35% με την απαρχή της μεγάλης αύξησης των φόρων, από το 2010, ενώ από πέρυσι η πτώση στη ζήτηση της αμόλυβδης φθάνει το 15%. Οπως λέει, η πτώση είναι το αποτέλεσμα της αύξησης των φόρων και της ύφεσης και ανεργίας.

Οι λιανικές τιμές ανεβαίνουν συνεχώς από τον Νοέμβριο, αλλά ειδικά από τις 7 Δεκεμβρίου 2012 μέχρι και σήμερα, με βάση τα στοιχεία που δίνει το Παρατηρητήριο Τιμών, δεν υπήρξε ούτε μία ημέρα οπισθοχώρησης της τιμής. Βεβαίως, το ράλι στις τιμές του αργού πετρελαίου διαρκεί 8 εβδομάδες και καθίσταται σαφές ότι οι ανατιμήσεις στην πρώτη ύλη έχουν περάσει στους καταναλωτές.

Το γεγονός αμφισβητούν στελέχη της ελληνικής αγοράς πετρελαιοειδών, υποστηρίζοντας ότι το αργό και η βενζίνη είναι δύο διαφορετικά προϊόντα - δύο διαφορετικές αγορές. Ωστόσο, η εξέλιξη των τιμών σε αργό και βενζίνη αποδεικνύεται ευθέως ανάλογη άλλη μία φορά.

Είχε συμβεί κάτι ανάλογο τον Αύγουστο του 2012, και μάλιστα σε ένα συνδυασμό παραγόντων και με αλληλουχία γεγονότων που δημιούργησαν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ. Ειδικότερα:

** Οι φόροι στην αμόλυβδη αποτελούσαν περίπου το 60% της τιμής.

** Η τιμή του αργού πετρελαίου brent σημείωνε άνοδο από τα 95 δολάρια στα 115 δολάρια μέσα σε μόνο δύο μήνες.

** Το ευρώ υποχωρούσε έναντι του δολαρίου και μάλιστα έφθανε εκείνη την περίοδο στο 1,20 δολάριο, δηλαδή στο χαμηλότερο επίπεδο των ισοτιμιών τα τελευταία 5 χρόνια.

** Συγκυριακά η τιμή της βενζίνης ανεβαίνει σε περιόδους διακοπών, όπως το καλοκαίρι.

Σήμερα η τιμή του brent έρχεται από ένα μεγάλο ράλι από τα 119 δολάρια και υποχωρεί στα 115 δολάρια, αλλά πολύ περισσότερο έχει υποχωρήσει και πάλι το ευρώ. Το ευρώ έναντι του δολαρίου έχει υποχωρήσει σε δύο εβδομάδες από τα 1,37 στο 1,327 δολάριο.

Ας σημειωθεί πως η κυβέρνηση έχει μειώσει τις τελευταίες ημέρες το ποσοστό φόρων και τελών στη βενζίνη, για να απορροφήσει μέρος της ανόδου της τιμής. Ετσι, το ποσοστό των φόρων στις 19 Φεβρουαρίου ήταν 57,63% από 59,36% στις 28 Δεκεμβρίου 2012. Ωστόσο, οι φόροι σε απόλυτες τιμές είναι τώρα μεγαλύτεροι, καθώς στο τέλος του 2012 το Δημόσιο εισέπραττε 0,9978 ευρώ, ενώ στις 19 Φεβρουαρίου 1,013 ευρώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ