Πέμπτη 27 Ιουνίου 2013

Τι ακριβώς κερδίζει η Ελλάδα με τον αγωγό ΤΑΡ.






 Η επιλογή του αγωγού TAP, που όπως όλα δείχνουν αποφάσισαν οι πολυεθνικές του κοιτάσματος του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, αναμένεται να προκαλέσει επενδύσεις της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ, στη χώρα μας -πρόκειται για τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση στην Ελλάδα- και να... δημιουργήσει 2.000 άμεσες θέσεις εργασίας και 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας.

Βέβαια, ο TAP θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται το 2015, ενώ το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν, θα είναι έτοιμο να δώσει τις πρώτες ποσότητες το 2017 ή το 2018. Οι πρώτες ποσότητες θα είναι της τάξης των 10 δισ. κ.μ. ετησίως.

Από τα μέσα του 2012 η Ελλάδα, από κοινού με την Ιταλία και Αλβανία, στηρίζει το επιχειρηματικό σχέδιο του αγωγού TAP για τη μεταφορά του αερίου αυτού στην Ευρώπη, ένεκα των προφανών πλεονεκτημάτων από την άμεση αυτή ξένη επένδυση στην απασχόληση και την ανάπτυξη, και της ενίσχυσης της ενεργειακής ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή, γεγονότα τα οποία αναβαθμίζουν τη χώρα ως ενεργειακό κόμβο στην Ν.Α. Ευρώπη.

Η πολιτική σημασία του αγωγού TAP έγκειται στο γεγονός ότι τα 478 χλμ. από το συνολικό μήκος των 800 χλμ., διατρέχουν τις βόρειες περιοχές της ελληνικής επικράτειας με όλα τα θετικά αποτελέσματα για τη χώρα μας που έχει μία σημαντική επένδυση, η οποία ταυτόχρονα προβάλει και θετικά πολιτικά μηνύματα, τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη, για τη σημασία της Ελλάδας στην ενεργειακή στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με τη διέλευση του αγωγού TAP η Ελλάδα μπαίνει δυναμικά στον ενεργειακό χάρτη της ευρύτερης περιοχής της νοτιοανατολική Μεσογείου, με δεδομένες και τις εκτιμήσεις για την ύπαρξη κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στη θαλάσσια περιοχή νότια της Κρήτης και στο Ιόνιο Πέλαγος.

Τα πλεονεκτήματα του πρότζεκτ για την Ελλάδα

Στο μεταξύ, έκθεση του υπουργείου Εξωτερικών για το ζήτημα των αγωγών, καταγράφει σειρά πλεονεκτημάτων για τη χώρα μας εφόσον επικρατήσει το πρότζεκτ του αγωγού TAP:

1. Γεωστρατηγική σημασία
Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.

2. Αύξηση πολιτικής βαρύτητας
Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.

3. H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης
Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP).

4. Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά
H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.

5. Σημαντική άμεση ξένη επένδυση
Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.

6. Αύξηση απασχόλησης
Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.

7. Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία
Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.

8. Επενδυτική εμπιστοσύνη
Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.


Η «ταυτότητα» του αγωγού TAP

Μέτοχοι:
TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%)

Μεταφορική ικανότητα:
10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.

Διάμετρος αγωγού:
στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα)
στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)

Μήκος:
870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.

Υψομετρικές διαφορές:
Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία
Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα
 Greece-Salonika

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ