Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2015

Γιατί οι δημοσκοπήσεις έπιασαν πάτο;


Η πιο εύκολη απάντηση που μπορεί να δώσει κανείς στην ερώτηση του τίτλου, είναι πως έπεσαν έξω επειδή ήταν στημένες.

Ως συνήθως όμως, η εύκολη λύση δεν είναι απαραίτητα και η σωστή.
Ακόμα κι αν υποθέσουμε για χάρη της συζήτησης ότι οι δημοσκοπήσεις καθοδηγούνταν πχ από Μέσα φιλικά προς τη Νέα Δημοκρατία, ώστε να παρουσιάσουν την εκλογική αναμέτρηση ντέρμπι και να...συσπειρώσουν τους ψηφοφόρους, δεν βγαίνει νόημα. Δύο δημοσκοπήσεις που δημοσιοποίησε η Αυγή τις τελευταίες ημέρες έδιναν η μία προβάδισμα στον Σύριζα τριών μονάδων και η δεύτερη απόλυτη ισοβαθμία στα δύο μεγάλα κόμματα.

Πού βρίσκεται λοιπόν η βασική αιτία; Στην αδυναμία των εταιρειών δημοσκοπήσεων να αντιληφθούν τις αλλαγές στη φύση του μέσου που χρησιμοποιούν. Και εξηγούμαι: αν περιμένουν ότι θα βρουν άτομο ηλικίας έως 35 ετών σε σταθερό τηλέφωνο για να τους απαντήσει σοβαρά, πλανώνται πλάνην οικτράν. Για τα άτομα αυτής της ηλικίας η γραμμή του σταθερού τηλεφώνου -αν υπάρχει- χρησιμεύει μόνο για να μπαίνουν στο ίντερνετ. Εχει περίπου την ίδια χρησιμότητα με την κασέτα: στην καλύτερη περίπτωση θα τη χρησιμοποιήσουν για διακόσμηση.

Το δε κινητό τηλέφωνο είναι μια εντελώς ξεχωριστή υπόθεση. Οι περισσότεροι το αντιλαμβάνονται -και δικαίως- ως μέρος του προσωπικού τους χώρου και αντιμετωπίζουν οποιονδήποτε άγνωστο αριθμό ως εισβολέα. Οπότε η μεγαλύτερη πιθανότητα είναι να μην απαντήσουν καν στην κλήση από νούμερο που δεν γνωρίζουν, αφού μιλάμε για μία γενιά που μεγαλώνει ενσωματώντας στην καθημερινότητά της... φίλτρα απέναντι στο spam. Εάν πάλι το σηκώσουν, είναι εξαιρετικά πιθανό να δώσουν ψεύτικη απάντηση. Γιατί; Για τον ίδιο λόγο που κέρδισε ο Σύριζα τις εκλογές: γιατί τους εκνευρίζει το... παλιό.

Είναι λοιπόν άχρηστη η δουλειά του δημοσκόπου και πρέπει «να κλείσουν τις εταιρείες τους και να ανοίξουν καφετέριες» όπως γράφεται σε σχόλια στο διαδίκτυο; Φυσικά και όχι. Απλά είναι επιτακτική ανάγκη να προσαρμοστούν στις εποχές και να προσεγγίσουν το κοινό με νέους τρόπους. Υπάρχουν για παράδειγμα ελληνικές startup εταιρείες που διεξάγουν έρευνες μέσα από εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα και μάλιστα εξαιρετικά επιτυχημένες. Η ενσωμάτωσή τους θα μπορούσε να είναι μια καλή αρχή. Όσο θα τις περιφρονούν, τόσο θα χάνουν το τραίνο της επαφής με την πραγματικότητα και θα απορούν γιατί το «άψογο αστάθμιστο δείγμα» τους έπεσε τόσο έξω...
 Του κ.Αν.Γιαννόπουλου
greece-salonika.blogspot

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ