Για την πλειονότητα του κόσμου, η χθεσινή συμφωνία για τον σχηματισμό κυβέρνησης με τη συμμετοχή των δύο μεγαλύτερων κομμάτων της χώρας και πιθανόν ακόμη περισσότερων, συνιστά θετική εξέλιξη.
Οι αγορές είναι επίσης πιθανόν να υποδεχθούν τη νέα κυβέρνηση, ιδίως αν επικεφαλής ή βασικό της στέλεχος είναι ο... κ. Λουκάς Παπαδήμος, πρώην αντιπρόεδρος της ΕΚΤ και άτυπος σύμβουλος του κ. Παπανδρέου, θετικά.
Αν όμως κρίνουμε από αυτά που μας έλεγαν κοινοτικοί παράγοντες, η ζημιά που προκάλεσε ο κ. Παπανδρέου στην Ελλάδα και στην ευρωζώνη γενικότερα με την πρωτοβουλία για το δημοψήφισμα έχει υποεκτιμηθεί στη χώρα μας.
Γι’ αυτόν τον λόγο, θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για δυσάρεστες εκπλήξεις.
Βλέπετε, στον κ. Παπανδρέου δεν χρεώνουν μόνο αναξιοπιστία και την υπονόμευση της προσπάθειας καθησυχασμού των αγορών που είχαν στον νου οι ηγέτες της Ε.Ε. με τις αποφάσεις της συνόδου κορυφής της 26ης - 27ης Οκτωβρίου.
Στον τέως πλέον Έλληνα πρωθυπουργό και στους συμβούλους του χρεώνουν επίσης αρκετοί την αποτυχία της συνόδου του G20.
Να υπενθυμίσουμε ότι η 4η Νοεμβρίου ήταν η μέρα όπου επρόκειτο να ανακοινωθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο (comprehensive plan) για τη στήριξη της ευρωζώνης και την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους.
Όμως, κάτι τέτοιο δεν συνέβη.
Η μόχλευση του EFSF και η ενίσχυσή του με κεφάλαια από την Κίνα και από αλλού, για να μπορεί να αντιμετωπίσει πιο αποτελεσματικά τις πιέσεις στα ομόλογα της ευρωπεριφέρειας, και ειδικότερα της Ιταλίας, δεν ευοδώθηκε.
Η ανοδική πίεση στις αποδόσεις των ιταλικών ομολόγων και άλλων χωρών ήταν φυσικό επακόλουθο.
Αρκετοί χρεώνουν αυτήν την εξέλιξη στην Ελλάδα και στον κ. Παπανδρέου.
Θα συμφωνήσουμε ότι ο ισχυρισμός είναι παρατραβηγμένος και προφανώς το κάνουν για να αποσείσουν τις ευθύνες άλλων αναφορικά με το αποτέλεσμα της συνόδου του G20.
Ας μη λησμονούμε ότι ο Γάλλος Πρόεδρος κ. Σαρκοζί έχει εκλογές την επόμενη χρονιά και ήθελε να χρησιμοποιήσει τη σύνοδο κορυφής της Ε.Ε. και τη σύνοδο του G20 στις Κάννες για να ενισχύσει το προφίλ του.
Η πρωτοβουλία του κ. Παπανδρέου του ανέτρεψε όλον τον σχεδιασμό. Είναι, επομένως, φυσιολογικό να έχει αλλάξει πλέον τακτική και τόνο έναντι της Ελλάδας.
Όμως, τι πιστεύουμε εμείς και τι όχι σχετικά με τα κίνητρα εκείνων που χρεώνουν και την αποτυχία του G20 στη χώρα έχει μικρή σημασία.
Σε τέτοιες περιπτώσεις αναζητούνται αποδιοπομπαίοι τράγοι και η πρωτοβουλία του κ. Παπανδρέου για το δημοψήφισμα τους έδωσε ένα καλό πάτημα.
Για να επανέλθουμε, όμως, σε αυτό που είχαμε ισχυριστεί νωρίτερα.
Ποια θα μπορούσε να είναι, λοιπόν, η πρώτη δυσάρεστη έκπληξη για την Ελλάδα λόγω των ανωτέρω ερμηνειών και εξελίξεων αν οι συνομιλητές μας έχουν δίκιο;
Η αναβολή της απόφασης του συμβουλίου των υπουργών Οικονομικών της Ε.Ε., γνωστού ως Ecofin, για την εκταμίευση της 6ης δόσης των 5,8 δισ. ευρώ, μπορεί να είναι μια απάντηση.
Μια άλλη απάντηση μπορεί να είναι ότι το Ecofin θα αποφασίσει μεν την εκταμίευση, αλλά οι διαδικασίες για την πράξη εκταμίευσης θα τραβήξουν παραπάνω από τις 15 Δεκεμβρίου, που η ελληνική πλευρά έχει θέσει ως ορόσημο.
Σε μια τέτοια περίπτωση, ο κίνδυνος ανεξέλεγκτης χρεοκοπίας της χώρας και εξόδου της από το ευρώ δεν θα είναι αμελητέος.
Όμως, η στάση των κοινοτικών απέναντί μας αναμένεται να είναι άκαμπτη σε όλα τα ζητήματα μετά τα τελευταία γεγονότα.
Κοινώς, τα περιθώρια επαναδιαπραγμάτευσης από την ελληνική πλευρά είναι σχεδόν μηδαμινά αν οι συνομιλητές μας έχουν δίκιο.
Δεν θα μας εξέπληττε, λοιπόν, αν η σημαντική αναδίπλωση του κ. Σαμαρά από την αρχική του θέση στο θέμα του σχηματισμού κυβέρνησης εθνικής ενότητας ήταν συνάρτηση όλων των ανωτέρω και του διαφαινόμενου κινδύνου να εξαναγκαστεί η χώρα να φύγει από την ευρωζώνη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου