Με τροπολογία που κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή, ενσωματωμένη στη νέα δανειακή σύμβαση επιχειρεί η κυβέρνηση να βάλει τάξη στο πάρτι με τα δανεικά και αγύριστα που παίρνουν ιδιώτες και τελικά τα πληρώνει το Ελληνικό Δημόσιο.
Με το συγκεκριμένο άρθρο δίνεται η δυνατότητα στον υπουργό Οικονομικών, με απλή απόφασή του, να αλλάζει όπως εκείνος κρίνει το νόμο 2322 του 1995 που καθορίζει τους όρους για την παροχή δανείων σε ιδιώτες με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Κι αυτό την ώρα που βρίσκονται στον αέρα δάνεια που ξεπερνούν τα 8 δισ. Ευρώ και πιθανότατα θα κληθεί να πληρώσει ο κρατικός προϋπολογισμός.
Το πόρισμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή που παρήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης είναι καταπέλτης.
Μέσα σε 43 σελίδες καταγράφεται όλο το σύστημα της παροχής των εγγυήσεων, που στην ουσία αποτελούσε μια πηγή αδιαφάνειας και σε μεγάλο βαθμό κομματικής συνδιαλλαγής με συγκεκριμένα πρόσωπα ή κοινωνικές ομάδες.
Παρότι ο έλεγχος ήταν απλώς δειγματοληπτικός τα συμπεράσματα ήταν σκανδαλώδη:
Με το συγκεκριμένο άρθρο δίνεται η δυνατότητα στον υπουργό Οικονομικών, με απλή απόφασή του, να αλλάζει όπως εκείνος κρίνει το νόμο 2322 του 1995 που καθορίζει τους όρους για την παροχή δανείων σε ιδιώτες με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Κι αυτό την ώρα που βρίσκονται στον αέρα δάνεια που ξεπερνούν τα 8 δισ. Ευρώ και πιθανότατα θα κληθεί να πληρώσει ο κρατικός προϋπολογισμός.
Το πόρισμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή που παρήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης είναι καταπέλτης.
Μέσα σε 43 σελίδες καταγράφεται όλο το σύστημα της παροχής των εγγυήσεων, που στην ουσία αποτελούσε μια πηγή αδιαφάνειας και σε μεγάλο βαθμό κομματικής συνδιαλλαγής με συγκεκριμένα πρόσωπα ή κοινωνικές ομάδες.
Παρότι ο έλεγχος ήταν απλώς δειγματοληπτικός τα συμπεράσματα ήταν σκανδαλώδη:
- Το Δημόσιο μπήκε εγγυητής σε δάνεια, ακόμα και χωρίς να συνυπογράφουν την απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής οι συναρμόδιοι υπουργοί.
- Υπουργικές αποφάσεις έχουν υπογραφεί χωρίς να έχει προηγηθεί οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητος των επιχειρήσεων που επωφελούνται, «με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αμφιβολίες με το κατά πόσο η ρύθμιση στοχεύει στην κάλυψη πραγματικών αναπτυξιακών αναγκών ή απλώς στην παράταση του χρόνου κατάπτωσης της παρασχεθείσας εγγύησης, από την οποία μάλιστα ωφελείται κυρίως το εμπλεκόμενο πιστωτικό ίδρυμα, μέσω της είσπραξης των επιπλέον τόκων».
- Για τα δάνεια δάνεια δεν υπήρχε «εμπεριστατωμένη αξιολόγηση βιωσιμότητας των φορέων».
- Η διαδικασία παρακολούθησης της εξυπηρέτησης των εγγυημένων δανείων, αλλά και η παρακολούθηση της είσπραξης της υπέρ του Δημοσίου προμήθειας για το δάνειο «δεν υποστηρίζεται από το υφιστάμενο πληροφοριακό σύστημα» του υπουργείου».
- Οι τράπεζες δεν εξετάζουν αν μπορούν να εισπράξουν την οφειλή από τον δανειολήπτη απευθείας (μέσω κατασχέσεων κ.λπ.) αλλά προχωρούν κατευθείαν στην κατάπτωση της εγγύησης για να τα εισπράξουν από το δημόσιο.
- Δεν έχει οριστεί καν υπάλληλος για να παρακολουθεί τον ειδικό λογαριασμό «με Εγγύηση του Δημοσίου» που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου