μετρούν απώλειες στα εισοδήματά τους Με υπερδιπλάσιες τιμές φτάνουν στους πάγκους των λαϊκών αγορών και των οπωροπωλείων βασικά κηπευτικά και φρούτα, με αποτέλεσμα οι μεσάζοντες να αποκομίζουν μεγάλα κέρδη και οι καταναλωτές να πληρώνουν πανάκριβα τα αγροτικά προϊόντα. Οταν οι τελευταίοι βλέπουν τους τελευταίους μήνες τους μισθούς τους να μειώνονται δραματικά.
Από την άλλη πλευρά, οι παραγωγοί διαπιστώνουν ότι τα προϊόντά τους φτάνουν σε απλησίαστες τιμές στον καταναλωτή και ταυτόχρονα εκβιάζονται από τους χονδρεμπόρους ώστε να τους πουλήσουν ακόμη φθηνότερα.
Η ακρίβεια καλά κρατεί και στα είδη σούπερ μάρκετ στην ελληνική αγορά. Οι πολυεθνικές συνεχίζουν το πάρτι κερδών σε βάρος του Ελληνα καταναλωτή, καθώς τα ίδια προϊόντά τους τα πουλάνε με τιμές διπλάσιες σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ.
Ειδικότερα, και σε ό,τι αφορά τα κηπευτικά και φρούτα, όπως προκύπτει από τιμοληψίες του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, η «ψαλίδα» ανάμεσα στις τιμές παραγωγού - καταναλωτή είναι μέχρι 169%.
Στην κορυφή... βρίσκονται τα καρότα, τα οποία ξεκινούν από το χωράφι με τιμές 0,36 ευρώ το κιλό και φτάνουν στις λαϊκές αγορές και στα ράφια των οπωροπωλείων κοντά στο 1 ευρώ το κιλό. Ακολουθεί η ντομάτα με άνοιγμα 164%, μια και οι παραγωγοί τη δίνουν στους χονδρεμπόρους προς 0,44 ευρώ το κιλό και φτάνει στο 1,16 ευρώ το κιλό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του υπουργείου Ανάπτυξης, οι διαφορές των τιμών έχουν... κλείσει σε σχέση με το παρελθόν.
Η εξήγηση που δίνεται έχει να κάνει αφενός με την πτώση της καταναλωτικής ζήτησης και αφετέρου με την κατάργηση των ελεγχόμενων περιθωρίων κέρδους στη χονδρική και τη λιανική.
Ωστόσο, οι διαφορές είναι μεγάλες. Και οι μεσάζοντες δεν πτοούνται. Είναι νωπό το παράδειγμα των παραγωγών της πατάτας. Οι χονδρέμποροι πίεζαν για χαμηλότερες τιμές με αποτέλεσμα να μείνουν αδιάθετοι περίπου 50.000 τόνοι. Ωσπου οι αγρότες αποφάσισαν να τους διαθέσουν απευθείας στους καταναλωτές.
Πέρα από τους μεσάζοντες, ένας άλλος σημαντικός λόγος που ανεβάζει τις τιμές των κηπευτικών και φρούτων είναι το κόστος των μεταφορικών μια και οι τιμές των καυσίμων έχουν πάρει «φωτιά». Αλλά και τα λιπάσματα και τα φυτοφάρμακα έχουν πάρει την ανιούσα με αποτέλεσμα να ανεβαίνει το κόστος παραγωγής.
ΣΤΑ ΥΨΗ ΤΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΚΕΡΔΟΥΣ
Η «ψαλίδα» στα οπωροκηπευτικά
Απλησίαστες είναι οι τιμές λιανικής πώλησης των οπωροκηπευτικών. Στα καρότα καταγράφεται η υψηλότερη διαφορά (169%), ενώ ακολουθούν η ντομάτα (164%), η πιπεριά χονδρή (155%), η πιπεριά μακριά (118%), το λάχανο (117%), τα πορτοκάλια (110%), τα κολοκυθάκια (108%), η πατάτα (99%), η μελιτζάνα (96%) κ.ο.κ.
Τα εισοδήματα των παραγωγών και των καταναλωτών συνθλίβονται, ενώ, όπως φαίνεται από την αλυσίδα διακίνησης των αγροτικών προϊόντων, κερδισμένοι βγαίνουν οι χονδρέμποροι και οι λοιποί μεσάζοντες.
Οι αγρότες από τη μια πλευρά είναι αντιμέτωποι με το αυξανόμενο κόστος παραγωγής των αγροτικών προϊόντων τους, το οποίο αναγκάζονται να το απορροφήσουν, και τα νοικοκυριά από την άλλη έχουν να «παλέψουν» με τη συρρίκνωση των εισοδημάτων τους και την ανεργία.
Τα κόστη που ανεβάζουν τις τιμές είναι αυτά της παραγωγής, της συγκομιδής, της τυποποίησης, της συσκευασίας, των μεταφορικών και των κερδών των εμπόρων.
ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΕΣ
Κρατούν «φουσκωμένες» τις τιμές
Πανάκριβα πληρώνουν τα ελληνικά νοικοκυριά και τα προϊόντα των πολυεθνικών.
Ερευνα του υπουργείου Ανάπτυξης, στην Ελλάδα, τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Βουλγαρία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο δείχνει ότι τα είδη προσωπικής υγιεινής πωλούνται με τιμές υψηλότερες έως και 96,5%, τα απορρυπαντικά διατίθενται στην Ελλάδα ακριβότερα μέχρι και 44,2%, τα αναψυκτικά οι Ελληνες τα πληρώνουν με τιμές υψηλότερες έως και 51,3%, οι μπίρες είναι ακριβότερες μέχρι 38%, ενώ και τα δημητριακά έχουν τιμές υψηλότερες έως και 46,96%.
Οι θυγατρικές των πολυεθνικών με διάφορα κόλπα εμφανίζουν εικονικές ζημιές και «φουσκωμένες» τιμές ώστε να αποφεύγουν τη φορολόγηση στη χώρα μας και να μεταφέρουν τα κέρδη τους στις μητρικές εταιρείες.
Βέβαια, οι τιμές των τροφίμων επηρεάζονται και από τη φορολογία, ενώ οι επιχειρήσεις υπολογίζουν στα κόστη τους και τη μη απελευθέρωση του επαγγέλματος των μεταφορέων αλλά και τη γραφειοκρατία σε ό,τι αφορά τις αδειοδοτήσεις.
Ρεπορτάζ : Χρήστος Κολώνας
(από το Έθνος)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου