Ξεκίνησε την Πέμπτη και τελειώνει αύριο το 58ο Ράλι Ακρόπολις, ή
"Ράλι των Θεών" όπως συνήθισε να το αποκαλεί ο κόσμος του αυτοκινήτου.
Το πρώτο διεξήχθη το 1953. Πολλά άλλαξαν από τότε...
Χαζεύοντας το βίντεο που παραθέτουμε στο τέλος του κειμένου, θα
θαυμάσετε μια άλλη Αθήνα. Τα Volvo της δεκαετίας του '50 κατεβαίνουν από
τον λόφο της Ακρόπολης, αφήνοντας... σκόνη πίσω τους (κανένα
πλακόστρωτο!) και σπινιάρουν στην Διονυσίου Αεροπαγίτου που είναι άδεια
από κτήρια και κόσμο. Έξι δεκαετίες μετά η Ακρόπολη είναι το σύμβολο
μιας εντελώς διαφορετικής πόλης...Αλλά δεν είναι μόνο η Αθήνα που άλλαξε. Στις βραβεύσεις, κοστουμαρισμένοι κύριοι που σε τίποτε δεν μοιάζουν με αθλητές που πέρασαν δύο χιλιάδες και βάλε λυσσασμένα χιλιόμετρα οδηγώντας οριακά στις άκρες των γκρεμών, έρχονται να παραλάβουν τα τρόπαιά τους. Μέχρι και κομψές κυρίες... Σήμερα, το Ακρόπολις είναι κομμάτι του WRC -ο ερασιτεχνισμός δεν χωράει πια εδώ. Όχι ότι τα πράγματα είναι τόσο στημμένα όσο στην Formula 1. Ακόμη μπορεί ένας λάτρης του αυτοκινήτου να βρεθεί με τους οδηγούς στα σημεία τερματισμού, να συζητήσει μαζί τους, να δει από κοντά τα παρανοϊκά μοντέλα που οδηγούν. Αλλά πάνω στο χώμα των ελληνικών βουνών, τα πάντα κρίνονται στο όριο. Δεν υπάρχει χρόνος για πόζα, για χαμόγελα, για έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης. Το μόνο που δεν άλλαξε από το 1953 είναι ότι αυτό είναι το σκληρότερο ράλι στην Ευρώπη.
Είναι τόσο δύσκολος αγώνας που πολλά αυτοκίνητα - παγκόσμιοι πρωταθλητές, δεν κατάφεραν ποτέ να διακριθούν εδώ. Το πιο τρανό παράδειγμα ήταν οι Lancia Stratos. Φτιαγμένες για άλλου τύπου διαδρομές, σάρωναν όλους τους τίτλους εκτός από το Ακρόπολις. Ήταν τόσο δύσκολος ο αγώνας γι' αυτές, που μόνο τέσσερις φορές στην ιστορία τους έφτασαν ως τον τερματισμό, κάτω από την Ιερό Βράχο -για νίκη ούτε λόγος.
Αλλά ας μην το παρατραβάμε με τα λόγια.
Ακολουθούν 10 πράγματα για το Ράλι Ακρόπολις που δεν γνωρίζετε και που θα σάς πουν τα πάντα για την ιστορία του:
- Το πρώτο Διεθνές Ράλι Ακρόπολις διεξήχθη το 1953, αλλά μια χρονιά νωρίτερα είχε διοργανωθεί το Rally ΕΛΠΑ, που υπήρξε και η ατιία και αφορμή για τον μεγάλο ελληνικό αγώνα. Το είχε κερδίσει ο σπουδαίος Τόνι Πεσματζόγλου και η επιτυχία του έκανε τον Απόστολο Νικολαΐδη να δουλέψει για να το κάνει διεθνή αγώνα.
- Το 1956 το Ράλι Ακρόπολις μπήκε στο πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος και το 1973 στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, μετέπειτα WRC.
- To 1974, η παγκόσμια πετρελαϊκή κρίση είχε για θύμα το Ράλι Ακρόπολις που δεν διεξήχθη.
- Το 1982 το Ράλι Ακρόπολις το κέρδισε μια γυναίκα! Η Μισέλ Μουτόν από την Γαλλία, με το ιστορικό Audi Quattro, το πρώτο τετρακίνητο αυτοκίνητο που νίκησε στο Ακρόπολις.
- Το 1995 το Ράλι Ακρόπολις δεν ήταν στο καλεντάρι του WRC κι έτσι το κέρδισαν οι Βωβός - Στεφανής, πρώτοι Έλληνες μετά από 40 χρόνια και την αρχική κυριαρχία του Τόνι Πεσματζόγλου.
- Από το 1996 ως το 2002, ο αείμνηστος Κόλιν ΜακΡέι κέρδισε 5 χρονιές το Ακρόπολις, κι έτσι είναι ο πολυνίκης οδηγός του. Από 3 φορές του έχουν πάρει ο Μίκι Μπιαζιόν και ο Κάρλος Σάινθ. Ο Τάσος Λιβιεράτος, πιο γνωστός ως "Σιρόκο" έχει βγει 7 φορές πρώτος Έλληνας.
- 14 από τους 17 παγκόσμιους πρωταθλητές που δοκίμασαν την τύχη του στο Ράλι Ακρόπολις, το κέρδισαν έστω και μία φορά. Οι τρεις που δεν τα κατάφεραν είναι οι: Σάντρο Μουνάρι, Χάνου Μίκολα και Τόμι Μάκινεν.
- Το 2005 ο Κάρλος Σάινθ έτρεξε τον τελευταίο αγώνα της καριέρας του στο Ακρόπολις (βγήκε τρίτος), τον αγώνα που τού έδωσε, 15 χρόνια νωρίτερα, τη πρώτη από τις 25 συνολικά νίκες του στο WRC.
- Το πιο επιτυχημένο αυτοκίνητο στο Acropolis ήταν το Ford Focus RS WRC με 7 νίκες (χάρη στους ΜακΡέι και Γκρόνχολμη) και μετά ακολουθεί η Lancia Delta Integrale που τις δεκαετίες '80 και '90 πήρε 6 φορές τη νίκη.
Αναλυτικά, οι νικητές και τα αυτοκίνητά τους:
- 1952 - Τ. Πεσματζόγλου, Chevrolet V8
- 1953 - Ν. Παπαμιχαήλ, Jaguar XK 120
- 1954 - Π. Παπαδόπουλος, Opel Record
- 1955 - Τ. Πεσματζόγλου, Opel Kapitan
- 1956 - Β. Σοκ, Mercedes 300 SL
- 1957 - Τ. Εσταζέ, Ferrari 250 GT
- 1958 - Τ. Βιρορέζι, Lancia Aurelia GT
- 1959 - Β. Λέβι, Auto Union 1000
- 1960 - B. Σοκ, Mercedes 220 SE
- 1961 - Ε. Κάρλσον, Saab 96
- 1962 - Ε. Μπόρινγκερ, Mercedes 200 SE b
- 1963 - Ε. Μπόρινγκερ, Mercedes 300 SE
- 1964 - Τ. Τράνα, Volvo PV 544
- 1965 - Σ.Μ. Σκουκ, Volvo Amazon
- 1966 - Β. Σόντερστορμ, Ford Lotus Cortina
- 1967 - Π. Χόπκιρκ, BMC Cooper 1275 S
- 1968 - Ρ. Κλάρκ, Ford Escort Twin-Cam
- 1969 - Π. Τόιβονεν, Porsche 911 S
- 1970 - Ζ.Λ. Τεριέ, Alpine Renault A/110/1600
- 1971 - Ο. Αντερσον, Alpine Renault A/110/1600
- 1972 - Χ. Λίντμπεργκ, Fiat 124 Sport Spider
- 1973 - Ζ.Λ. Τεριέ, Alpine Renault A/110/1600
- 1974 - Δεν διεξήχθη
- 1975 - Β. Ρερλ, Opel Ascona RS
- 1976 - X. Κάλστρομ, Datsun 160 J
- 1977 - Μ. Βάλντεγκααρντ, Ford Escort RS
- 1978 - Β. Ρερλ, Fiat 131 Abarth Rally
- 1979 - Μ. Βάλντεγκααρντ, Ford Escort RS
- 1980 - Α. Βάτανεν, Ford Escort RS
- 1981 - Α. Βάτανεν, Ford Escort RS
- 1982 - Μ. Μουτόν, Audi Quattro
- 1983 - Β. Ρερλ, Lancia Rally
- 1984 - Σ. Μπλόμκβιστ, Audi Quattro
- 1985 - Τ. Σάλονεν, Peugeot 205 T16
- 1986 - Γ. Κάνκουνεν, Peugeot 205 T16
- 1987 - Μ. Αλεν, Lancia Delta 4WD
- 1988 - Μ. Μπιαζιόν, Lancia Delta HF Integrale
- 1989 - Μ. Μπιαζιόν, Lancia Delta HF Integrale
- 1990 - Κ. Σάινθ, Toyota Celica Turbo
- 1991 - Γ. Κάνκουνεν, Lancia Delta HF Integrale 16V
- 1992 - Ν. Οριόλ, Lancia Delta HF Integrale
- 1993 - Μ. Μπιαζιόν, Ford Escort Cosworth 4x4
- 1994 - Κ. Σάινθ, Subaru Impreza 555
- 1995 - Α. Βωβός, Lancia Delta HF Integrale
- 1996 - Κ. ΜακΡέι, Subaru Impreza 555
- 1997 - Κ. Σάινθ, Ford Escort WRC
- 1998 - Κ. ΜακΡέι, Subaru Impreza WRC
- 1999 - Ρ. Μπερνς, Subaru Impreza WRC 99
- 2000 - Κ. ΜακΡέι, Ford Focus WRC
- 2001 - Κ. ΜακΡέι, Ford Focus RS WRC 01
- 2002 - Κ. ΜακΡέι, Ford Focus RS WRC 02
- 2003 - Μ. Μάρτιν, Ford Focus RS WRC 03
- 2004 - Π. Σόλμπεργκ, Subaru Impreza WRC04
- 2005 - Σ. Λοέμπ, Citroen Xsara WRC
- 2006 - Μ. Γκρόνχολμ, Ford Focus RS WRC06
- 2007 - Μ. Γκρόνχολμ, Ford Focus RS WRC07
- 2008 - Σ. Λοέμπ, Citroen C4 WRC
- 2009 - Μ. Χίρβονεν, Ford Focus RS WRC09
- 2010 - Δεν διεξήχθη
- 2011 - Σ. Οζιέ, Citroen DS3 WRC
- .mensguide.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου