Κυριακή 1 Μαρτίου 2015

Η αμαρτωλή ιστορία με τα κρατικά αυτοκίνητα



Η «Καθημερινή» κάνει λόγο για τις απογραφές και τις απόπειρες κατάργησης των κρατικών αυτοκινήτων. Οι άκαρπες προσπάθειες από το 1924.
Η υπόθεση με τα κρατικά αυτοκίνητα είναι γνωστή. Οι απογραφές -που δεν ολοκληρώνονται ποτέ- δίνουν νούμερα απίθανα: το 1991 τα κρατικά αυτοκίνητα ήταν 22.000, τα επόμενα τρία χρόνια οι απογραφές έμειναν στη μέση, ενώ στην επίσημη απογραφή του Δεκεμβρίου 2006, ο αριθμός τους έφτασε τις 58.000 που μας «φέσωναν» 350 εκατομμύρια τον χρόνο. Η επόμενη απογραφή το 2010 έμεινε και αυτή στη μέση.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της «Καθημερινής», τον Οκτώβριο του 2009 αποφασίστηκε από την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου η μείωση των κυβικών των κρατικών αυτοκινήτων και ο αριθμός των δικαιούχων τους. Η λέξη-κλειδί ήταν τα «υβριδικά», έτσι ώστε να μην επιβαρύνουν, ούτε το περιβάλλον, ούτε και την κρατική τσέπη.

Τουλάχιστον αυτό ήταν το σχέδιο. Οταν ο Φ. Πετσάλνικος άρχισε να ρωτά τους βουλευτές για το τι αυτοκίνητο ήθελαν, για μεταχειρισμένο δε συζητούσε κανείς. Οπως έλεγαν, «αυτό είναι ενεργοβόρο», ενώ οι υβριδικές Lexus και Mercedes ήταν φιλικές προς το περιβάλλον... Κι έτσι, η Βουλή εφοδιάστηκε με 160 Lexus, αξίας 72.000 ευρώ, με 75 Mercedes, 55 Audi, 25 BMW και 17 Saab.

Από τους 300 βουλευτές, μόνον οι 4 ζήτησαν απλό αυτοκίνητο των 26.000 ευρώ για τις μετακινήσεις τους. Αποτέλεσμα: κάθε βουλευτικό όχημα κόστιζε μέχρι 1.500 ευρώ τον μήνα με τη μέθοδο leasing, δηλαδή 5,5 εκατομμύρια  για 300 αυτοκίνητα!

Τον Φεβρουάριο του 2012, μπήκε πλαφόν κυβικών στα κρατικά αυτοκίνητα, ώστε να περιοριστεί το κόστος τους κατά 35%. Ενάμιση χρόνο αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2013, ο τότε υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης, παρακάλεσε τους συναδέλφους τους να περιορίσουν τα κρατικά οχήματα, για τα οποία οι φορολογούμενοι πλήρωναν 320 εκατομμύρια τον χρόνο. Η νέα εγκύκλιος που βγήκε, έθετε ως διορία για την απόσυρση του μεγάλου κυβισμού αυτοκινήτων την 31η Ιανουαρίου 2014. Η τελευταία απόπειρα για την απόσυρση έγινε πριν λίγο καιρό από τον Πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα.
Από το 1924

Ενενήντα χρόνια πριν, το 1924, η κυβέρνηση Παπαναστασίου ήταν η πρώτη που επιχείρησε να καταργήσει τα κρατικά αυτοκίνητα. Στην Αθήνα, τότε, κυκλοφορούσαν 3.000 οχήματα, ανάμεσά τους και τα κρατικά. Το 1951, η κυβέρνηση Σ. Βενιζέλου - Γ. Παπανδρέου διέταξε την αντικατάσταση των πολυτελών υπουργικών αυτοκινήτων «διά των ειδικώς παραγγελθέντων εις Γερμανίαν, μικρών και οικονομικών αυτοκινήτων μάρκας ''Opel''». Τα «Οpel», όμως, δεν έλυσαν το πρόβλημα και στις 10 Δεκεμβρίου του 1951, ο Ν. Πλαστήρας κατήργησε ξανά τον εθνικό στόλο αυτοκινήτων. Το ίδιο έκανε και ο Αλ. Παπάγος: τον Μάρτιο του 1953 αποφασίστηκε να περιοριστούν στα μισά τα κρατικά οχήματα που τότε ήταν περίπου 2.000.

Σήμερα ξεπερνούν τις 50.000. Συνεπώς,  αν ο Αλέξης Τσίπρας καταφέρει να τα καταργήσει, θα έχει πετύχει αυτό που δεν πέτυχαν ο Βενιζέλος, ο Παπαγός και ο Πλαστήρας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ